Terug - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu Terug - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

Terug

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

26 September 2007 | Peru, Arequipa

Verloren
Begin september sjokte ik wat verloren en met mijn ziel onder de arm door Lima. Bijkomen van de naschokken die de aardbeving én het vertrek van Luís teweeg hadden gebracht. Bijna had ik het eerste het beste vliegtuig naar huis genomen, toen ik besloot dat Spanje en Nederland nog maar even op mij moesten wachten: ik wilde... nee, sterker nog, ik MOEST terug naar het getroffen gebied. Om de handen uit de mouwen te steken. Om tekenen van hoop op te vangen. Om de aardbeving een plek te geven.

Een geoliede hulpverleningsmachine
Na vier dagen zoeken in de ´hooiberg´ van instanties in Lima, vind ik eindelijk mijn ´speld´: ik word assistente van de assistente van de secretaresse van de twee paters Lorenzo en Esteban van de Parroquia del Carmen. Precies het soort werk wat ik zoek: concreet, kleinschalig en dichtbij de getroffenen. De parochie bedient in totaal circa 7.500 personen van 2.500 families, verenigd in ongeveer 70 ´ollas communes´ ofwel, gemeenschappelijke gaarkeukens. Iedere dag komen zo´n tien ´ollas´ naar de voorraadschuur om een pakket met hulpgoederen op te halen, die de eerste weken na de beving van heinde en verre door een optocht van kerkelijke organisaties werden aangedragen. Voor de bijbelvasten onder ons, die schuur is net het kannetje met olie van de Weduwe van Sarfat dat nooit leeg raakt… Zo hebben we bijvoorbeeld 21.659 kilo rijst, 20.509 liter water, 11.466 blikken melk en 17.078 blikken tonijn in voorraad!

En wat doe IK daar in die schuur? De eerste paar dagen probeer ik mijn weg te vinden in de geoliede machine waarin ieder radartje zijn functie heeft, ondertussen verwoed mijn Spaanse vocabulaire bijspijkerend om alle hulpgoederen in mijn kop te krijgen. Daarna draai ik lekker mee in de organisatie, coordinatie en administratie van de distributie van de hulp.

Vijfsterrenhotel in een noodgebied
Ondertussen zit ik op rozen, beter dan ik ooit had verwacht in een noodgebied. Mijn onderdak lijkt wel een vijfsterrenhotel met een eigen kamer met warm stromend water (OK én een flinke scheur in de muur van plafond tot vloer). Ik eet als God in Frankrijk, want de paters hebben hun eigen kokkin die iedere dag Spaanse en Italiaanse heerlijkheden op tafel zet, zoals stoofpot-met-pulpo en polenta. Ik drink als een Bourgondiër, want iedere maaltijd gaat vergezeld van een goed glas rode wijn…! Het enige dat me doet denken aan het gebeurde zijn de réplicas (naschokken) die nog bijna iedere dag zorgen dat we met z´n allen weer tegen het plafond zitten van schrik. Eén naschok – middenin de nacht om een uur of drie – is zo heftig dat ik alweer bijna buiten in de patio in mijn pyama sta …!

Hopeloos Pisco
Zoveel beter dan verwacht moge El Carmen zijn, zoveel slechter dan verwacht is Pisco eraan toe… Weken na de beving ga ik op bezoek bij Joan en Pilar – dappere eigenaars van Posada Hispana waar Luís en ik verbleven tijdens het ´moment suprème´. Eigenlijk alleen HUN hotel is een paradijselijke oase van rust, een eiland in een zee van verwoesting. Vijf weken hebben geen structurele verandering gebracht. Geblokkeerde straten door metershoge puinhopen. Gapende gaten door geruimde gebouwen. Twee torens van de volledig verwoeste katedraal als enige en stille getuigen van het massagraf dat het voor 200 Pisqueños werd. Mondkapjes als bescherming voor de grote stofwolken. Geimproviseerde tenten op en om de puinhopen. Geen normale watervoorziening. Hopeloos… waar in hemelsnaam te beginnen met de reconstructive?! Anders dan de gestroomlijnde hulp vanuit de kerk, is de hulp vanuit de overheid slecht georganiseerd, traag bureaucratisch en uiterst corrupt…

Terug naar Arequipa
Blij dat ik de puinhopen van Pisco achter me kan laten, neem ik na twee weken met pijn in mijn hart afscheid van de schatten van mensen in El Carmen.
Mijn volgende station is Arequipa, de stad met 360 dagen per jaar zon, met prachtige uitzichten op de omliggende vulkanen en met een schitterend koloniaal centrum. Ik ga een maand aan de slag voor CID-AQP, de organisatie waarmee ik vorig jaar ook heb samengewerkt. Ik ga samen met hen de eerste stappen zetten op weg naar een toeristisch plan voor de region Arequipa en… ik ga morgen ´aftrappen´ met mijn eerste presentatie in het Spaans voor een 200-koppig publiek over de ´best practices´ van toeristische ontwikkeling in Nederland. SPANNEND!

Lfs,
Arma

  • 27 September 2007 - 06:42

    Ilse:

    Hoi Arma,

    ik vind het echt jammer dat ik je deze week nog niet echt heb gesproken via de MSN. Ik wist niet eens dat je terug naar Pisco was geweest. Klinkt erg heftig. Ik krijg vanuit Peru regelmatig berichten over de situatie, compleet met heftige fotorapportages, dus ik weet heel goed hoe Pisco er nu uit ziet en hoe het dus moet zijn om daar rond te lopen.
    Veel succes in Arequipa, gaat vast lukken met je Spaanse presentatie!

  • 27 September 2007 - 07:00

    Ilva:

    Hé meid,

    fijn weer wat van je te lezen. Ook ik loop even niet meer synchroon met jouw MSN tijden :-( Maar ik beloof beterschap! Anyway, je hebt je niet verveeld lees ik. Het lijkt me een fijn gevoel om de handen uit de mouwen te kunnen steken, ondanks alle ellende waar je getuige van bent.
    Hier alles goed, morgen allerlaatste onderhandelingsgesprek met BMC, gisteren tóch al aan mijn baas verteld dat ik weg ga en met de liefde is ook alles top!
    Ik mail je snel of anders zie ik je op MSN.
    En in aansluiting op Ilse: veel succes, ze zullen aan je lippen hangen!!

  • 27 September 2007 - 16:06

    Christa:

    Lieve zus, wat ben je je er toch weer dapper doorheen gaan het slaan! ben trots op je hoor! heel veel succes met de presentatie, maar dat gaat zeker lukken. Geniet van Arequipa. X en bigi brassa

  • 27 September 2007 - 18:31

    José:

    Lieve Arma,
    Nou succes met je project, je presentatie is vast goed gegaan. Ik vond het fijn je al gesproken te hebben onlangs aan de telefoon. Het verhaal wat je schrijft is dan nog levendiger. Je hebt goed werk gedaan, een fijne manier om alles wat je met eigen ogen hebt gezien een plekje te geven.
    Ik wens je een goede tijd in Arequipa. Wij tellen af naar onze vakantie... nog 3 weken werken!!! Dikke kus, liefs José

  • 27 September 2007 - 20:01

    Reinder En Mirjam:

    Lieve Arma,

    We lezen en leven met je mee. Wat een ervaringen allemaal. Hoe past het in je hoofd en hart. Het beste en tot weer ziens!

  • 30 September 2007 - 11:06

    Mich:

    He Arma,

    vanuit de relatief onschuldige stofwolken van een verbouwing heel veel groetjes van ons drietjes.

    Ondanks griepverschijnselen en vermoeide armen en geest slaan we ons er wel door heen.

    Ik ben blij om te lezen dat je de draad weer helemaal hebt opgepakt. Succes met de nieuwe uitdagende klus in Arequipa.

    Veel liefs, mich (en Anja en Liz)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 39332

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: