Achtbaan - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu Achtbaan - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

Achtbaan

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

22 December 2007 | Argentinië, Ushuaia

Vanuit het einde van de wereld - Ushuaia - wens ik jullie...

Een stuk WARMERE feestdagen dan de ijskoude wind die hier vanuit de Zuidpool over het Beagle-kanaal komt aanblazen!

Een nieuw jaar waarin al jullie stoutste dromen en verwachtingen - net als de mijne in het afgelopen jaar - Vanuit het einde van de wereld - Ushuaia - wens ik jullie...

Een stuk WARMERE feestdagen dan de ijskoude wind die hier vanuit de Zuidpool over het Beagle-kanaal komt aanblazen!

Een nieuw jaar waarin al jullie stoutste dromen en verwachtingen - net als de mijne in het afgelopen jaar - ruimschoots mogen uitkomen en overtroffen mogen worden!

Dat gezegd hebbende... wou ik ook nog even kwijt dat ik de afgelopen weken echt in een achtbaan van hoogtepunten ben beland. Zoals daar zijn...

1. Deinen op de Navimag
In vier dagen bracht de Navimag (een tot cruiseschip omgedoopt vrachtschip) mij 1.500 kilometer zuidwaarts van Puerto Montt naar Puerto Natales. Met bijna 200 mensen - gek genoeg in het Engels 160 en in het Spaans 180 - genieten van uitzichten op besneeuwde vulkanen, ijzige gletsjers en verstilde fjorden... Nou ja, DRIE van de vier dagen in ieder geval! De tweede dag doorkruist de boot een stuk oceaan met golven van 3 tot 4 meter hoog (wat nog "rustig" was volgens de bemanning, want een week eerder waren ze nog bijna 10 meter...!). Zolang ik met een zeeziekpil in mijn mik in mijn uiterst knusse en comfortabele kajuit blijf liggen, ben ik de Koningin van de Golven. Zodra ik een poging doe tot dineren, besluit ik nét als ik mijn dienblad wil pakken bij het buffet, dat de etenslucht me inmiddels zo misselijk heeft gemaakt, dat het beter is van niet...! Terwijl de ene "stewardess" met-vaste-hand-en-zeebenen dronken-zwalkende passagiers met hun dienblad naar hun tafel begeleidt, roept de andere droog om dat we voorzichtig moeten zijn met vloeistoffen, want de koppen soep en bekers jus de orange vliegen me inmiddels om de oren! Verder is het één en al entertainment: documentaires over de indigenas van Puerto Edén, praatjes over wandelen in Torres del Paine, briefings over de route en jawel... zelfs een heuse bingoavond met na afloop disco-met-sneeuwglitterbol! Kortom, een uiterst vermakelijke ervaring!

2. Wandelen in Torres del Paine
De volgende vier dagen loop ik samen met bootgenoot Chantal (én de rest van de Navimag-boot die we onderweg tegenkomen) een W-tje rondom de Grote Suikertaart van torres (torens), cuernos (hoornen) en glaciares (gletsjers) omringd door melk-wit-blauwe spiegelmeren in Torres del Paine... ja, dat park waar ze al die beroemde foto´s van Patagonië maken! En niet zonder reden overigens... Het verhaal is kort, want met geen pen te beschrijven, ZO ADEMBENEMEND! Kijk maar op de foto´s!

3. Relaxen in Indigo Patagonia
En dan volgt mijn derde hoogtepunt op rij... tijd om mijn uiterst relaxte en luxueuze kado ter ere van het 10-jarig bestaan van LAgroup begin dit jaar in te wisselen. Dát was ´ns genieten na vier dagen wandelen in Torres del Paine! Het heet Indigo Patagonia (www.indigopatagonia.com) en ik heb me uitgebreid ondergedompeld in de rijkdom aan voorzieningen van dit prachtige boutiquehotel! De waterval van de stortdouche, het smaakvolle eten, de spa met drie warmwaterbaden, met sauna en met massagekamer (jawel!) op het dak, de bar met rondom uitzicht op de baai, de kamer met een zacht en groot bed... HEERLIJK!

Afijn... mijn eindstation Buenos Aires nadert met rasse schreden... Rest mij alleen nog de Perito Moreno-gletsjer in El Calafate, Nationaal Park Los Glaciares in El Chaltén en Oud op Nieuw in Bariloche...

Un abrazo fuerte!
Arma

  • 22 December 2007 - 11:25

    Chantal En Martijn:

    Hallo lieve Arma,

    Vanuit het - veel warmere - Nederland willen wij jou en Luis (zijn jullie eigenlijk samen tijdens deze dagen?) hele fijne feestdagen wensen en een heel liefdevol en gelukkig 2008.
    May all your dreams come true..

  • 22 December 2007 - 11:39

    Marianne:

    Hé Arma,
    jij ook de beste wensen voor 2008! Het is hier ook best koud hoor, heb vanochtend vroeg nog wat prachtige witte plaatjes van Dordrecht geschoten, nu het nog kan!
    Liefs

  • 22 December 2007 - 12:10

    Christa:

    Lieve zus, genieten weer die verhalen van je! vanuit een wit (ja het vriest momenteel..) amsterdam: hele fijne feestdagen en een knallend 2008! we drinken een borrel op jou en Luis! en dan nog een paar weken en dan echt een bigi brassa! x

  • 23 December 2007 - 18:49

    Marit:

    Lieve swes,

    Vanuit een zeer koud Nederland wens ik je hele fijne kerstdagen en een gelukkig, liefdevol en succesvol 2008 samen met Luis in Spain....ben trots op je...en hoop je vaak op te zoeken in Madrid :D

    Kus

  • 24 December 2007 - 17:30

    José:

    Lieve Arma, wat een lieve wensen voor 2008, laten we hopen dat we onze harten blijven volgen. Ik heb een kaartje gestuurd naar A'dam, was eigenlijk wel benieuwd wanneer, en of, de post je bereikt. He blijft fantastisch om je verhalen te lezen. Vanavond (kerstavond) zouden we eigenlijk gaan stappen met vrienden, maar helaas... ik ben ziek. Morgen kerst met familie van Juri, 2de kerstdag gezellig samen met z'n 3-tjes thuis. Allemaal niet zo spannend, maar wel prettig. Kijk uit naar je live verhalen! Lieve schat, fijne kerst en een warm en vernieuwend 2008. Dikke kus, José

  • 27 December 2007 - 08:03

    Ilva:

    he Ar! Ben ik effies een paar weken weg, ga jij ineens heel veel berichten plaatsen! Wel leuk om alles weer bij te lezen. Wat een hoop hoogtepunten joh!

    Hoe was je kerst? Nog iets van meegekregen? Mijn kerst werd getekend door een hardnekkige jetlag, maar was desondanks errug gezellig.

    Ik kijk erg uit naar ons weekendje in februari. Geniet van alle moois tot die tijd!

    Kus!!

  • 31 December 2007 - 11:03

    Ilse:

    Oh Arma, wat prachtig!!!!!!!!! Ik ben zóóóóóó jaloers!!!! Geniet ervan dame, wat een super ervaring weer!

  • 18 Januari 2008 - 02:42

    Elsbeth:

    Hoi Arma! Gaaf hoor om al je verhalen te lezen, al schrok ik er wel van dat je de aardbeving hebt meegemaakt..
    Ik ben zelf in Sydney, heerlijk, maar alweer bijna afgelopen: 1 april vlieg ik vanuit Nederland naar mijn nieuwe bestemming Santiago de Chile! Een Chileense vriend gaat trouwen en ik wilde er graag bij zijn. Ga de gelegenheid aangrijpen om er Zuid-Amerika avontuur van te maken, dus zal je site er nog wel wat vaker op naslaan denk ik!

    Geniet!

    xx
    Elsbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 39311

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: