Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Pucón, Chili van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Pucón, Chili van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

07 December 2007 | Chili, Pucón

Wéér een lokaal hoogtepuntje...! Want eergisteren heb ik stap voor stap, in vijf uur gestaag klimmen tot aan de top, gewapend met ijspikken, de rokende én besneeuwde Volcán Villarrica bedwongen.

Het vogelvlucht-uitzicht (en de giftige dampen die in vlagen voorbij komen waaien) beneemt me de adem! Oordeel zelf!

En dan... een "pamper" om en in twee uur op het kontje de vulkaan weer áf...! SUPER!

Over twee dagen stap ik op de boot die mij in 4 dagen van Puerto Montt naar Puerto Natales brengt door fjorden en langs gletsjers...!

Tot in Patagonië!
Arma

  • 07 December 2007 - 19:37

    José:

    Zo Ar, wat een prachtige foto's, super. Geniet van je boottocht en koester alle bijzondere momenten die je nu al mee hebt mogen maken. Veel liefs, José

  • 07 December 2007 - 20:27

    JJ:

    Ha Ar,

    Da's een schot voor open doel: wat een muts! (-: Klinkt ook op je weblog als een fantastische ervaring! Zo heeft Huub dat ongetwijfeld bedoeld...

    Tot snel maar weer.

    Groetjes JJ

  • 07 December 2007 - 21:53

    Robbert:

    heeeeeej!

    geweldig zeg...ik dacht op de Cotopaxi al dat jij wel zo'n klim zou gaan maken.

    fraai zeg...

    liefs van Robbert
    PS. Geen sticker-actie gehouden hihi?!

  • 08 December 2007 - 10:35

    Lou:

    Ha lieve swes,

    Ziet er weer adembenemend uit! Boottocht klinkt super.

    Geniet ervan.
    Dikke zoen, Lou

  • 10 December 2007 - 14:22

    Carma:

    Je gaat wel heel erg snel door Chili heen zeg! Zonde!! Nu kom je misschien ook te vroeg aan in Puerto Natales. Dan is de pas in Torres misschien nog dicht. Ach, met de huidige opwarming van de aarde is de pas misschien wel nooit meer dicht..! Enne... vergeet je kotszakje niet voor op de boot (en je oordoppen mocht je de slaapzaal geboekt hebben)! - Liefs Carma

  • 11 December 2007 - 08:09

    Kees En Carma:

    Há die Arma,

    Mooie uitzichten hoor. Je hebt geluk gehad want de top zit vaak dagen in de wolken. Toen wij er waren, begin 2006, in ieder geval wel. Maar gezien de gezondheid van Carma toen, vlak voor de operatie, hadden we geen klim plannen, gelukkig maar. De boottocht is echt fantastisch mooi (weer een hoogtepunt voor je :-) alleen die éne dag dat we buitengaats gingen was ik goed zeeziek net als 90% van alle backpackers. Carma had gelukkig nergens last van en at haar buikje rond.
    Trouwens, dat krante artikel van dat museum in Argentinië hadden wij aan jou gegeven die avond dat je voor reisinfo bij ons langs bent geweest. Grappig dat je dat niet meer weet. Maakt niet uit, als je maar lol hebt.

    Tot slot misschien nog een tip. Ik weet niet of je straks in het park Torres del paine het hele circuit van 8-10 dagen wil gaan lopen (ik zou het zeker doen want met name achterin het park is het erg ongerepte natuur) maar toen wij daar om dezelfde tijd in 1995 aankwamen was de pas bij gletsjer Grey, achter in het park, nog dicht gesneeuwd en je kon dus niet rondlopen. Wij zijn toen eerst een week naar het park Glaciares geweest in Argentinie (ook die mag je niet missen hoor, met Fitz roy en de wereldberoemde gletsjer Perito Moreno!!!)Dat park is gelegen aan de luwe oostkant van de Andes i.t.t. Torres en daarom is het veel lieflijker en minder winderig.
    En toen we terug kwamen in Puerto Natales (rond kerst) was de bergpas in park Torres net open en hebben we die rondtocht meteen aansluitend gelopen. Een paar berghutten achter in het park waren toen afgebrand maar die zijn nu weer herbouwd dus je hoeft geen tent meer mee te sjouwen en 10 dagen eten. Dat maakt het een stuk comfortabeler maar natuurlijk minder goed voor de conditie :-)

    Nou, ik wens je nog veel plezier daar en nog even flink genieten hoor, die laatste maand. Dit soort reisperiodes in je leven zijn uniek en misschien éénmalig?? Ik wens je alvast prettige kerst toe daar in Patagonië en een heel goed nieuwjaar dat wellicht een hele nieuwe wending aan je leven geeft.

    groetjes,

    Kees en Carma

    p.s. Mocht je nog tijd hebben dan is ook het versteende bos, circa 30 km ten zuiden van Sarmiento, zeer de moeite waard. Zelden heb ik zoiets moois gezien. Je komt er bijna langs op weg naar Buenos Aires. De mooiste weg om naar het noorden te reizen is langs de oostkant van de Andesrug, de route 25 geloof ik, waar ook delen van de film "Motorcycle diaries" met Ché zijn opgenomen. De kustweg is vrij saai.
    Oh ja, het schiereiland Peninsula Valdes moet je zeker ook bezoeken met de kolonies zeehonden, pinquins etc. daar kom je ook langs gereden. Nou zo kan ie wel waar. Doei!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 39339

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: