OK - Reisverslag uit Pisco, Peru van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu OK - Reisverslag uit Pisco, Peru van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

OK

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

17 Augustus 2007 | Peru, Pisco

We staan nog steeds te trillen op onze benen, alsof de aardebeving gewoon voortduurt in ons lijf. Maar... uit de lagen stof, schrik en dodelijke vermoeidheid begint langzaamaan een gevoel van opluchting te verrijzen. Jeetje, we leven nog! Wat hebben we geluk gehad!

Want nee, ik was niet NOG in Trujillo in het noorden en ook niet AL in Cuzco in het zuidoosten. Ik bevond me samen met Luís middenin het epicentrum van het bewegen van de aarde. We waren gister om half zeven ´s avonds rustig aan het ´siesta-en´ in ons hotel toen eerst een zeebeving van 7,9 op de schaal van Richter Pisco trof en vervolgens twee minuten later een aardbeving van 7,5. Nooit in mijn leven heb ik zo iets engs meegemaakt!

Het begint met licht vibreren. Dan valt het licht uit. Luis trekt me mee naar de deurpost van de badkamer, waar we mekaar stevig vasthouden als rondom ons de hel losbarst. Geluid van trillend glas en vallend puin, alsof er een zware goederentrein passeert en letterlijk ALLES om ons heen beweegt. De waterleiding knapt met geweld waardoor we binnen no time tot onze enkels in het water staan. Na een tijd die een eeuwigheid lijkt te duren, lijkt het op te houden. Maar als een bizar soort van toegift volgt meteen de volgende ´sessie´. Onze kamer houdt het, gracias a dios! We pakken snel de belangrijkste spullen bij mekaar en rennen in grote stofwolken de straat op.

Wat we daar tegenkomen is onbeschrijflijk: het lijkt een oorlogsgebied... De voorgevel van ons hotel is niet meer, net als - horen we later - 75% van de gebouwen in Pisco. Mensen rennen schreeuwend en huilend over straat - bedekt met puin en doorkruist door omgevallen leidingen - op zoek naar kwijtgeraakte familieleden. Het gaat door merg en been, alsof we in een slecht soort dramafilm zijn beland.

Gelukkig kunnen we de nacht doorbrengen in een ´safe house´ van de hoteleigenaar. Of liever gezegd, we zitten en staan en liggen de hele nacht buiten op de patio, omdat we het te eng vinden om binnen te blijven (net als iedereen in Pisco). Het ergste zijn de naschokken die varieren in kracht van 5,9 tot een rustig bibberen van de aarde. Iedere keer weer rennen we meteen naar de meest open plek voor veiligheid. Gelukkig is het over elf uur alweer licht...

De volgende morgen komt de schaal en de impact van het gebeurde pas kristalhelder aan het licht: tot nu toe 450 doden (die in Pisco deels op een rij worden gelegd op de Plaza de Armas), een veelvoud aan gewonden en duizenden getroffen families en huizen.

En wij? Wij zijn OK, van top tot teen gezond, hebben al onze spullen nog en kunnen tenminste WEG uit de ellende. Lopend en liftend, met de taxi en met de bus, bereiken we via ingestorte bruggen en gapende gaten in de weg uiteindelijk om vier uur vanmiddag Lima.

Tijd om bij te komen!

Lfs,
Arma en Luís

  • 17 Augustus 2007 - 05:31

    Ilva:

    Hé meis, wát een opluchting te lezen dat het goed met je gaat. Kan me niet eens voorstellen hoe eng deze ervaring geweest moet zijn. Hoop dat jullie goed de tijd nemen om hier even van bij te komen.

  • 17 Augustus 2007 - 06:49

    Inge:

    Pfff, gelukkig zijn jullie gezond en veilig.

  • 17 Augustus 2007 - 07:07

    Silvia:

    Godzijdank. Liefs, Silvia

  • 17 Augustus 2007 - 07:10

    Michael:

    Jeetje, Arma....

    Ben er een beetje stil van

    Ik had op de een of andere manier gisteren al een voorgevoel dat je er middenin zat. Blijkt dus ook zo te zijn.

    Heel fijn om te horen dat jullie niks mankeren. Ik zou zeggen: rust lekker uit, doe even niks of alleen waar je zin in hebt, en het besef wat je zojuist hebt meegemaakt zal over een tijdje vanzelf wel komen.

    Mich

    PS: ondanks alles, laat je vooral niet ontnemen dat je geniet van alle momenten met Luiz ;-)


  • 17 Augustus 2007 - 07:29

    Tante:

    God zij dank dat jullie gezond en wèl zijn; en wat goed dat jullie samen zijn!
    Liefs, Tante.

  • 17 Augustus 2007 - 07:36

    Margriet:

    Heel erg fijn te horen, ik heb hard aan je gedacht! Kom goed bij en maak je geest weer rustig. Sterkte met het zien van alle ellende! liefs margriet

  • 17 Augustus 2007 - 07:48

    Robbert:

    Hoi Arma, hola Luís,

    Hoe verschrikkelijk het voor veel mensen ook is, ik ben ontzettend blij om te horen dat jullie gezond zijn!

    Kalm aan de komende dagen en ondanks de heftige ervaring hoop ik dat je/jullie daarna nog een mooie tijd hebben.

    kus van Robbert

  • 17 Augustus 2007 - 08:11

    Yvette:

    lieve arma en luis, het zal niet voor niets zijn dat jullie dit en meemaken en zo na kunnen vertellen. Blijf gezond en genieten van alles wat mooi is.

  • 17 Augustus 2007 - 08:45

    Martijn:

    Hoi Arma, goed om te horen dat alles ok is met jullie! Het lijkt me super eng om zo iets mee te maken...

  • 17 Augustus 2007 - 08:57

    Hans:

    Lieve schat, Wat een geluk dat je nog leeft en wat een nachtmerrie voor jullie en vooral voor de minder gelukkigen.
    Pas goed op elkaar en wat fijn van je te horen, volgende keer graag weer wat minder indrukwekkende verslagen.
    Ter verluchtiging: Met mij is het top, geen aarbeving gezien, althans niet fysiek, wel qua liefde. Dao een dame in Bangkok heeft mijn hart veroverd, ik ga 15 november enkele reis, eens kijken hoe dat bevalt. Verder net weer aan het werk en alles helemaal oké.
    Lieve lieve Arma, pas goed op jezelf en lekker bijkomen tot je weer lol op de weg ziet!

    dikke zoen, Hans

  • 17 Augustus 2007 - 09:11

    Ilse:

    Hola Luís y Arma, no me imaginaba que estabais en Pisco, pués, ni me preocupé mucho con vosotros. Pero que susto leer este mensaje!!! Que suerte hais tenido! Bueno, pero como dices arma "gracias a Dios" estais bien. Un beso muy grande, cuidense mucho!!!
    Ilse

  • 17 Augustus 2007 - 09:45

    Lou:

    Lieve Ar en Luís,

    Ben zo blij en dankbaar dat jullie er allebei nog zijn! Hartstikke goed dat je nu direct een berichtje op de site hebt gezet. Het feit dat Luís bij je is stemt me in ieder geval gerust!!!

    Goed nieuws: Jaap en ik hebben net deze week geboekt. Op 29 oktober 5:25 landen we in La Paz. Heb ontzettend veel zin om je dan weer te zien. Mis je!

    Hele dikke knuffel,
    Lou

  • 17 Augustus 2007 - 10:18

    JJ:

    Tjemig de pemig! Is me dat wat 'Schwess'... Wat kan een nuchtere Zeeuw daar anders op zeggen dan dat ik ook wel eens een tikkie beverig ben (op zondagmorgen), maar dit is wel een typisch gevalletje van overtreffende trap.
    Zonder gekheid: blij een teken van leven gelezen te hebben! Hou jullie taai!

    JJ

    P.S.
    van harte met je mam!!

  • 17 Augustus 2007 - 10:28

    Marianne:

    Pffff, Arma!! Heel blij te lezen dat het goed me je (jullie) gaat!

  • 17 Augustus 2007 - 11:04

    Maar:

    Pff...dat was ff schrikken hr. Wat ben ik blij dat jullie niks mankeren! Gelukkig hebben jullie elkaar nu om dit te delen! Sterkte met alles!!!

    Dikke kus




  • 17 Augustus 2007 - 15:48

    Chris En Pim:

    Hé lieverd,
    Wat een opluchting om te horen dat met jullie alles goed is. We waren enorm ongerust. En wat heftig om dat meegemaakt te hebben. Heel veel sterkte, pas goed op jullie zelf (hoorde zojuist op de radio over de zoveelste naschok...) en als er iets nodig is dan horen we het wel!
    liefs, Chris en Pim

  • 17 Augustus 2007 - 16:21

    Pama:

    Lieve Ar en Luis, gelukkig hadden we je gisteravond al even aan de telefoon en hoorden we dat jullie ongedeerd zijn. Maar als je dit verslag leest besef je maar pas goed hoeveel angst jullie gehad hebben, we danken onze lieve Heer dat Hij jullie heeft gespaard. Ontroerend om al die reacties te lezen van iedereen die met jullie heeft meegeleefd. Probeer deze verschrikkelijke ervaring een plekje te geven en hopelijk kunnen jullie toch nog genieten van elkaar en van Zuid-Amerika. In gedachten zijn we bij jullie, heel veel liefs van paps en mams.

  • 17 Augustus 2007 - 17:43

    Christa:

    Pfff, wat was dat schrikken zeg om gisteren het nieuws te horen.. een hele dag afwachten en gelukkig s avond van mams het sms-je dat alles goed met jullie is!!! wat een opluchting! Ik zit met tranen in mijn ogen achter de comp; wat ingrijpend! Gelukkig kunnen jullie er weg... fijn dat jullie elkaar hebben en probeer er goed over te praten (kan het niet laten om wat beroeps advies mee te geven... hoe meer hoe beter!) ar en luis: ik denk aan jullie. tijd voor rust.. x bigi bossi en stevi brassa!!!

  • 17 Augustus 2007 - 18:56

    José:

    Ongelooflijk, ik heb deze week ook veel aan jullie gedacht. Misschien een beetje ongepast heb ik wel het grapje gemaakt... Nou dat het weerzien tussen die twee zelfs aardbevingen te weeg brengt... dat is echte oerkracht!!!
    Ik kan me gelukkig de angst niet voorstellen, maar het zullen hele rare uren zijn geweest. Blij te weten dat het met jullie goed gaat.
    Dikke kus, José

  • 19 Augustus 2007 - 16:54

    Tom Van Der Linden:

    Hoi Arma,

    Eerst veel herkenning m.b.t. Ecuador, zoals alle vulkanen (inderdaad indrukwekkend), de bike tour op de vulkanen, Banos. Tja, wij hebben de Galapagos helaas niet bezocht (wel jammer), maar visitor management zou wel helpen. Waar toerisme te ver gaat (en nu is ook Antartica al ten prooi gevallen).

    Maar dan is het schrikken: We hoorden van de aardbeving en vermoedden dat jij al in Peru zou zijn. In dat was dus juist. Wat een geruststelling dat jou en Luis niets is overkomen. Wat een verhaal en wat erg voor al die mensen. Zoveel doden en gewonden en dat zal vele jaren duren voor ze er weer bovenop zijn (als dat al gebeurt). Gelukkig zijn jullie nu veilig en we hopen dat jullie nog een aantal heerlijke weken samen hebben. Groeten ook aan Luis,
    Karin en Tom

  • 20 Augustus 2007 - 14:18

    Petra:

    Lieve Arma,

    Wat ben ik blij om te lezen dat alles goed met je (jullie) gaat!! Ik ben dit weekend in Londen geweest en had niet eerder de mogelijkheid om je berichtje te lezen. Ik dacht al wel dat je erg dicht bij het getroffen gebied zou zitten, maar echt middenin... pffff, heftig zeg! Ik hoop dat je van de eerste schrik bekomen bent en dat je toch weer verder kunt gaan met genieten, hou je taai!!

    Liefs,
    Petra

  • 22 Augustus 2007 - 15:39

    Wim,cora En De Guus:

    hoi Arma en luis.
    Wat verschrikkelijk om zo iets mee te maken.We hopen dat je er goed uit komt en dat je toch weer kunt genieten van de komende maanden in Zuid-Amerika.
    Hier is alles goed.
    Groeten uit Melis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 39335

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: