Toeren - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu Toeren - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

Toeren

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

08 Augustus 2007 | Ecuador, Guayaquil

Biken
Het begon met een wild en spontaan idee in een licht aangeschoten bui op de surpriseparty van Bas in januari: ´als jij tóch in Latijns-Amerika zit deze zomer, wat denk je ervan als we dan samen gaan mountainbiken? In Ecuador ofzo, heb ik altijd al gewild´, aldus Robbert. Waarom niet? Dus zo gezegd, zo gedaan! Het idee werd zowaar een heus plan toen we EERST bedachten dat we het allemaal helemaal én van A tot Z zelf wilden regelen en snel bleek dat dat een behoorlijk ingewikkelde operatie zou worden... De Biking Dutchman in Quito boot uitkomst: we boekten met z´n tweetjes een ´toertje´ van acht dagen.

In de veronderstelling dat er vast andere deelnemers zouden aansluiten, verschenen we op een zonnige maandag aan de start. Niets bleek minder waar: het was en het bleef een privétour, compleet met supportwagen voor de venijnige stukken bergop én met gids, chauffeur en mountainbike-diehard Fernando. In acht dagen kregen we een ´tour de horizon´ langs de verschillende landschappen die Ecuador rijk is. Langs de handwerkjes van de befaamde markt in Otavalo. Op en neer bikkelen op bijna 4000 meter hoogte door een ruig en onherbergzaam, koud en mistig landschap van páramo (soort toendra), om uiteindelijk de modder van ons lijf te wassen in de thermale baden van Papallacta. Honderd-en-vijf kilometer afdalen van de Sierra naar de Selva over onverharde wasbordweg. Duizend-en-één dingen leren over de geneeskrachtige werking van planten en bomen in de jungle. Tachtig kilometer (grotendeels) klimmen langs de Río Pastaza naar Baños, omdat we natuurlijk allebei trots genoeg zijn om niet als eerste te willen afstappen. Als een speer downhillen van de twee vulkanen Cotopaxi en Chimborazo. SUPER!

Beesten bekijken
En alsof dat allemaal nog niet genoeg ´getoer´ was geweest, boekten we bij terugkomst in Quito meteen maar een trip naar de Islas de Galápagos. Tsja... een rib uit ons lijf, maar dan hebben we ook een ´once in a lifetime experience´ te pakken, wordt ons door iedereen verzekerd. Klopt, de flora en fauna, zowel onder als boven water, zijn onvergetelijk. Zwart vulkanisch en dor landschap vol met witte bomen en groene cactussen en tamme beesten in overvloed, zoals zeeleeuwen, pinguins, flamingo´s, haaien, walvissen, pelikanen. Toch blijkt de balans tussen toeristen, eilandbewoners en de natuur precair te zijn en wordt het evenwicht in sommige gevallen zelfs ruw verstoord.

Het verhaal over de 38 gedode reuzenschildpadden op Isla Isabela spreekt boekdelen. Bij het evacueren van de schildpadden op Isabele door brand, kwamen de internationale hulpverleners erachter dat ze een groter gebied dan strikt noodzakelijk moesten ontruimen. Wat bleek? De dieren bleken niet alleen te worden bedreigd door vuur, maar ook door de hand van de mens, die van de gefrustreerde Isabela-bewoner om precies te zijn. De bewoner die aan de ene kant nauwelijks toerisme naar het afgelegen eiland ziet komen (en dus ook bijna geen inkomsten) en die aan de andere kant zijn alternatieve bron van inkomsten - onder andere de visserij - steeds verder aan banden gelegd ziet worden door de regelgeving die de status van nationaal park met zich meebrengt. Tsja...!

Het antwoord moet ergens in het concept van ´visitormanagement´ besloten liggen, maar het probleem grijpt zo gecompliceerd in elkaar, dat de oplossing vast geen ´een-tweetje´ is... Ondertussen probeert men al het nodige te doen. Het terugdringen van geintroduceerde dieren - zoals katten en honden - die een gevaar zijn voor de oorspronkelijke flora en fauna, bijvoorbeeld door stapsgewijs hogere belastingen. Het terugdringen van het aantal en de impact van de toeristen, bijvoorbeeld door duiken vanaf cruiseboten te verbieden. Het terugdringen van de eilandbewoners, bijvoorbeeld door een vestigingsverbod en een ´niet meer dan twee kinderen´-policy. Educatie wordt ingezet om de bewoners van onderop, van jongs af aan ´op te voeden´.

Genoeg overpeinzingen... inmiddels lig ik lekker aan het strand van Noord-Peru te bakken in ´blijde verwachting´ van de dingen die komen gaan: hij heet Luís en komt zaterdag in Lima aan uit Spanje!

• 08 Augustus 2007 - 07:00

Margriet:

he lieve Ar, leuk dat je met een vriend dit tripje (nou ja, tripJE, zeg maar TRIP) gedaan hebt! Gelukkig hebben jullie het overleefd, tenminste, daar ga ik vanuit...
    Veel plezier met Luis, en geniet van alles wat je tegenkomt en wat jou overkomt! Veel liefs, margriet

• 08 Augustus 2007 - 10:16

José:

Lieve Arma,
    Heerlijk weer om je avonturen te lezen. Tof dat het geslaagde trips zijn geweest samen met Robbert, echt lekker vakantie gevierd. Ja, jouw vakanties zijn toch altijd actief. Dit was misschien wel heeeeeeeeeel actief?! Nu lekker relaxen op het strand, hoewel relaxen... de vlinders gieren waarschijnlijk door je buik...... Veel plezier samen met Luis. Hier in Veenendaal gaat alles heel goed. Ik geniet van af en toe een vrije dag in de vakantieperiode en ben langzaam aan onze reis naar Nieuw Zeeland aan het voorbereiden. Tot snel, dikke kus en veel liefs, José

• 09 Augustus 2007 - 15:13

Christa:

Lieve swes, klinkt weer erg goed en erg actief al die avonturen van je! En dan nu bijna een nog groter avontuur; wachten op Luis! Geniet lekker samen! x

• 12 Augustus 2007 - 13:25

Sil:

Heee die Arma! Nou, je hebt nu wel wat beters te doen dan je mail checken :-) Weer een indrukwekkend verhaal, daar steekt mijn weekje Spanje (Tarifa) inclusief een windsurflesje maar karig bij af. Dikke kus en blijf genieten! xx Silvia

• 13 Augustus 2007 - 09:23

Ilse:

Ha Arma,
    je foto's zijn trouwens prachtig. We hebben het nog niet eens gehad over je tijd in Ecuador, maar lang leven het bloggen! Zal Robbert 'ns bellen... Geniet ze van Peru en van Luís!

Lfs,

Ilse

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!