De vrouwen van Cotzal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu De vrouwen van Cotzal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

De vrouwen van Cotzal

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

03 Juli 2007 | Guatemala, Guatemala-stad

Reismoe
Drie weken geleden stak ik de grens over van Honduras naar Guatemala, ´reismoe´. Moe van het gehaast van A naar B reizen. Moe van het niet langer dan 3 dagen in A verblijven. Moe van de hobbeldebobbel-bussen naar B. Moe van de mooie dingen die door de overload hun waarde dreigden te verliezen. Moe van het bij vlagen oppervlakkige en lege contact met mijn medereizigers.

Change of plans
Dus... was het tijd voor een ´change of plans´, besloot ik. Pakte de eerste de beste bus naar Antigua om een vrijwilligersproject te zoeken. Binnen een dag had ik het ideale werk gevonden: een project waarin 30 wevende vrouwen in een cooperatie samenwerken om hun sociale en economische positie te verbeteren.

Van armoede en oorlogstrauma´s
En dat die positie niet om over naar huis te schrijven was, daar kwam ik al snel achter... De IXIL-driehoek waarin Cotzal ligt, hoog in de bergen van Guatemala, heeft enorme klappen te verduren gekregen tijdens de wrede Burgeroorlog, die zijn hoogtepunt bereikte in de jaren tachtig. Onschuldige mensen werden op een gruwelijke manier om het leven gebracht. De overlevenden bleven achter in extreme armoede mét afschuwelijke trauma´s en zónder eigendommen, rechten of hoop. Onder hen de vrouwen van Cotzal, waarvan velen hun mannen, broers en zonen verloren. De meesten hebben kinderen. De meesten spreken geen Spaans, maar slechts IXIL. De meesten zijn nog nooit naar school geweest en kunnen dus niet leven noch schrijven. De meesten hadden nog nooit buiten hun dorp of zelfs buitenshuis gewerkt. Van de mannen die ´over´ zijn ligt een groot deel soms laveloos op straat omdat het weinige geld - en daarmee hun zorgen - worden verdronken...

Naar een nieuw perspectief
De cooperatie van Costal biedt hen een nieuw perspectief. Sinds eind jaren tachtig hebben inmiddels 30 vrouwen de handen ineen geslagen om te doen waar ze goed in zijn: het weven van prachtige textielproducten. Het afgelopen jaar zijn ze langzaamaan begonnen om ook toeristen voor hun kwaliteitsproducten te interesseren. Zo hebben ze een tweedaagse toer ontwikkeld waarin ze hun indrukwekkende levensverhaal vertellen, waarin ze de bezoeker meenemen naar hun adobe huizen om te laten zien hoe primitief ze wonen en hoe hard ze werken (weven van kleden, bakken van maistortillas, malen en roosteren van koffie, maken van kaarsen) en waarin ze de bezoeker laten proeven van de overheerlijkste streekgerechten.

De handen uit de mouwen!
De eerste paar dagen in Cotzal voelde ik me bijna verlamd: waar in hemelsnaam te beginnen en wat in hemelsnaam te betekenen in twee weken tijd?! Dan herpak ik mezelf en begin met het knalroze verven van het kantoor, want de jaarlijkse Feria komt eraan en dus moet het kantoor er piekfijn uitzien. Ik reviseer woord en beeld van de website ´under construction´ (www.tejidoscotzal.org) om ´m daarna in het Nederlands te vertalen. We geven, samen met mijn mede-vrijwilligers Eva (Belgie) en Cristina (Spanje), een kookworkshop om de vrouwen ook andere dingen te leren dan mais en bonen (zoals heuse crepes en aardappelsalade!). Ik ´coach´ twee van de vrouwen die naar Antigua gaan om voor het eerst in hun leven een presentatie te houden over het project (een van de twee heeft in 45 jaar nog nooit het dorp verlaten...!). We praten met Oxfam Novib in Guatemala City. We proberen bruggetjes te bouwen met de buren in het nabijgelegen Nebaj die wél een toeristische infrastructuur hebben, waarop ´wij´ kunnen aansluiten. We geven tips om hun tour te verbeteren en oefenen de nieuwe opzet met de vrouwen. En toch... in die twee weken is mijn belangrijkste tijdverdrijf wachten, wat mijn geduld (wat niet mijn sterkste karaktereigenschap is...) aardig op de proef stelt!

Confronterend primitieve omstandigheden...
Net als de primitieve omstandigheden van Cotzal, die me op een pijnlijke manier confronteren met mijn westerse gewenning aan comfort en privacy... Mijn ´huis´ is een adobe hutje met een vloer van aarde en een dak van golfplaten en plastic zakken. Mijn ´bed´ in eerste instantie een combi van een doorgezakte stretcher, een kokosmat, een houten plank en een isolatiematje en in tweede instantie een zachtere variant mét vlooien (maar dat is luxe vergeleken bij de familie die met ten minste zeven man/vrouw in twee bedden slaapt). Mijn ´douche´ is een ijskoude straal rivierwater of een ´Maya Sauna´, een aarden hokje met gloeiende stenen en een kan met heet en koud water. Mijn ´wc´ een latrina in de tuin met een gordijntje ervoor. Geen drinkwater, dus altijd warmgekookte dranken. Geen electriciteit in het kantoor, dus ook geen computer om op te werken. Geen gas, dus koken op houtvuur met bijbehorende rookwolken.

Desondanks is het een leerzame ervaring die ik nooit zal vergeten met vrouwen die zo´n enthousiasme, leergierigheid en levensvreugde laten zien dat ze voor altijd mijn hart hebben gestolen!

Lfs,
Arma

  • 04 Juli 2007 - 04:48

    Geer:

    Indrukwekkend Arma. Wat een mooie uitstraling hebben desondanks de vrouwen en kinderen op de foto's! Maar ook hoe typisch Arma: noemt een lijstje met 20 dingen die je doet en gedaan hebt, om vervolgens te verzuchten dat je hoofdzakelijk hebt zitten wachten... Goed is goed genoeg Arma.

    groet, Geer

  • 04 Juli 2007 - 07:20

    Christa:

    Wat een indrukwekkend verhaal Ar.. en wat heb je daar veel kunnen bereiken in die korte tijd (met al dat wachten!.. of lijkt dat maar zo?) Ik denk dat wanneer je het aan die vrouwen vraagt, ze net iets opmerken als hoe ik door Nickerie fietste, (die gekke bakra in dat hoge tempo.. no spang, maak je niet druk). Geniet er lekker van na, en niet te streng voor jezelf! x christa

  • 04 Juli 2007 - 07:37

    Marit:

    Wauw, ik krijg er gewoon kippevel van (en een btje jeuk, van die vlooien...haha). Wat mooi om dat mee te maken en wat te kunnen betekenen voor die mensen daar! Even heel wat anders (enorme cultuurshock)....over twee dagen begint de Waschappelse Keremesse...whieee!!! Ongeregeld zootje!

    Blijf zo doorgaan...en vooral genieten!

    Kus Marit

  • 04 Juli 2007 - 08:16

    Ursela:

    hoi arma. heb je ze geen andijviestamppot met spekjes leren koken??? Kwam je tegen in de FLAIR!!!!!!!!!!!

    dikke kus ursela

  • 04 Juli 2007 - 15:42

    Karin:

    Wat een prachtervaring. Je motivatie zul je nu wel weer hebben teruggevonden zodat je vol enthousiasme weer verder kunt met je zoektocht door Midden- en Zuid-Amerika. Heel veel meer intense ervaringen toegewenst in je volgende stops. Ik ben benieuwd, liefs Karin

  • 04 Juli 2007 - 18:51

    Sil:

    Wow! Indrukwekkend hoor Arma!
    Ik lag in plaats daarvan met Jose een dagje in de sauna, ook niet vervelend :-)
    Enne...een beetje wachten word je hard van. Je bent op vakantie, hoor! Dikke kus, blijf lekker genieten, Silvia

  • 05 Juli 2007 - 18:50

    Lou:

    Ha lieve Ar,

    Wat ben ik toch ontzettend trots op je dat je dat allemaal aanpakt! Echt super.
    Leuk om ook wat foto's te zien, dan begint het ook een beetje te leven.

    Tot mails/skypes.

    Dikke zoen, Lou

  • 06 Juli 2007 - 07:11

    Hoi Arma,:

    Wat een verhalen...geweldig! Ik lees ze met veel plezier.

    Krijg ik vandaag een uitnodiging van Felix om naar een benefietfeest in Noordwijk te komen voor...je raad het al: hotel Con Corazon!!!! Marcel en Onno zijn weer vrienden van Felix.

    Je denk ver weg te zitten maar de wereld blijft echt klein!

    Heel veel liefs, Julia

  • 06 Juli 2007 - 19:34

    José:

    Hoi lieve Ar, heerlijk om je verhaal te lezen. Veel had ik al gehoord van je via Skype, nu wordt het nog meer beeldend. In het druilerige Veenendaal gaat alles goed. Over twee weken gaan we naar West Kapelle, ik heb je ouders nog niet gemaild, maar wil dat zeker wel doen. Ik ben heel benieuwd naar weer een vervolg van je reisverhalen. En..... nu is het echt aftellen tot Luis komt. Dikke kus, José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 39337

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: