¨Ahorremos el agua, tomemos las cervezas¨ - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu ¨Ahorremos el agua, tomemos las cervezas¨ - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

¨Ahorremos el agua, tomemos las cervezas¨

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

08 April 2007 | Panama, Bocas del Toro

¨Laten we water sparen, laten we bier drinken¨, luidde het citaat op een shirt van één van de vele toeristen op Bocas del Toro. Toepasselijk was dat zéker, want sinds een ruime twee maanden is er een groot gebrek aan water op de tropische eilanden voor de kust van Panama. Resultaat? Op rantsoen! Dit betekent dat het zogenaamde ´publieke´ water alleen tussen vijf en zeven uur ´s ochtends mondjesmaat uit de kraan druppelt… Niets meer en niets minder! Tenminste, dit geldt het sterkste voor de lokale bevolking, want zij worden het hardste getroffen door deze jaarlijks terugkerende ´plaag´. Zij moeten het immers doen met de restjes. Omdat ´natuurlijk´ de toeristen éérst water krijgen, omdat ´uiteraard´ de rijke toeristen méér recht hebben op water dan armere toeristen of locals. Bovendien hebben zij – de locals – nauwelijks de kans om de restjes aan te vullen met water uit flessen of met water uit een eigen watertank Veel te duur …, opnieuw mede door de (rijke) toeristen! Watergebrek is één, de gevolgen op langere termijn twéé. Zo ligt bijvoorbeeld de uitbraak van ´dengue´ (knokkelkoorts) op de loer. De oorzaak? Uiteraard ontkomt men ook hier niet aan de wereldwijde klimaatverandering. Zo heeft het al zeker twee maanden niet geregend, wat hoogst ongebruikelijk is in een regio waar er normaalgesproken iedere dag hemelwater valt. Dit water wordt opgevangn in een reservoir dat langzamerhand op begint te raken. Het weinig water dat over is, schijnt gedeeld te moet worden met een rijke Amerikaan, aan wie de regering de helft van het reservoir heeft verkocht … Tsja, wat zei George Orwell ook alweer? ´All animals are equal, but some animals are more equal than others´.

Inmiddels ben ik het eiland ontvlucht, deels omdat het de laatste dagen van mijn verblijf onafgebroken blééf hozen (wat een zegen voor de ´locals´ is!), deels omdat ik na vier weken onderweg snakte naar een warme douche (waarvan ik inmiddels in Boquete lang en breed heb genoten). Uiteindelijk blijf ik toch ook maar gewoon een mens, niet?!

  • 09 April 2007 - 17:05

    Pa Kleinepier:

    Hoi Arma,

    Wat hebben wij het dan toch goed hè ?
    Daar sta je hier niet bij stil als je de kraan open draait en er gewoon schoon water uit komt net zoveel als je maar nodig hebt.
    Houw je haaks lieve Ar !!

    Paps

  • 09 April 2007 - 17:42

    Christa:

    Jeetje ar, dat is dan af en toe de knop flink omzetten.. helaas is het wat dat betreft overal hetzelfde (toeristen gaan voor).. maar blijf lekker genieten! x chris

  • 09 April 2007 - 19:17

    Jose:

    Ik had je bijna on-line gehad, kwam waarschijnlijk te laat bij de PC, jammer. Juri en ik zaten frietjes te eten op de bank, want we hebben in de paaszon vandaag de halve marathon gelopen. Ja... het gaat dus redelijk goed met mij. En water was er voor ons in overvloed, ik heb in mijn 2 uur en 50 miniten lopen wel 2 liter gedronken, denk ik. Juri heeft natuurlijk veel sneller gelopen (1 uur en 46 minuten). We mailen snel een keer om uitgebreid te kletsen. Geniet van je avontuur en wij genieten van water uit onze kraan!!! Veel liefs, Jose

  • 10 April 2007 - 13:48

    Marit:

    Hey swes,

    Jemig, verwacht je dat je naar een tropisch eiland gaat...ff andere koek. Geniet lkkr van je grote avontuur en heel veel succes op je laatste bestemming voor je cursus Spaans!

    El beso (klopt 't???)


  • 10 April 2007 - 16:35

    Chris:

    Hé lieverd, heftig om te lezen, dat water- en klimaatprobleem. Ook hier staan de kranten er vol van, maar het zo dichtbij meemaken is uiteraard een andere beleving!
    Nu Pimsel weer wat aan het opknappen is, zit hij niet meer de gehele dag aan internet gekluisterd. Wellicht dat onze skype-gesprekjes daardoor niet altijd door kunnen gaan. Maar we blijven het gewoon proberen. Kus, ook van Pim

  • 12 April 2007 - 15:06

    Karin En Tom:

    Hoi Arma,
    Tja, het gekke is dat in veel ontwikkelingslanden veelal makkelijker aan bier en cola te komen is dan aan water. Dat is ook in diverse Afrikaanse landen zo.
    Maar een biertje op zijn tijd is lekker. Bijna alle lokale biertjes die ik drink zijn lekker, met uitzondering van het Indianenbier in Ecuador (ik zal je de details van het gistingsproecs besparen). Ik ga uiteraard opzoeken waar dat eilandje ligt (scherpt mijn topografische kennis). Geniet van de reis en de ontmoetingen en heb plezier. Pas goed op als je vanuit Panama doorreist naar Ecudaor/Peru. Karin en ik blijvenje volgen en houden je tips in de peiling.
    Groeten uit het inmiddels zomerse kikkerland (het gaat naar 25 graden dit weekeinde).

  • 24 April 2007 - 11:42

    Jeroen:

    Hey Arma! Dus mijn poncho is toch goed van pas gekomen?! Hoop dat je rondreis nog steeds goed bevalt...wilde je nog laten weten dat we binnenkort beginnen met de vervolgopdracht voor Waterfront Harderwijk. Houd ons op de hoogte!

    Groetjes,
    Jeroen

  • 14 Mei 2007 - 09:44

    Eva Fenger:

    Hi, ik kreeg van Anneke deze tip :) Ziet er super uit allemaal, ben blij voor je en zal je volgen. In Londen alles ok, inmiddels een werkende mum en daar geniet ik van. Liefs, Eva

  • 25 Mei 2007 - 18:44

    Arpaca ;-):

    Hoi Ar, dit berichtje is alweer ruim 7 weken oud dus je zal inmiddels alweer heel veel meer meegemaakt hebben. Erg gaaf om over je reizen en avonturen te lezen! Je foto's zijn ook erg mooi! Ik las een artikel van je in de Flair (Zij heeft Flair) over "onze" Peru reis en jouw droom om te gaan wereldreizen. Ik hoop dat het nog steeds zo bevalt als je had gepland en gehoopt. Hier is alles ook chill. Het weer laat ons niet in de steek, lekker warm en weinig regen (maar genoeg water ;-). Mijn Londenavontuur is nog niet begonnen maar dat duurt waarschijnlijk niet lang meer. Ik ga morgen op vakantie naar Bonaire met Esther voor 2 weken dus dan zijn we relatief dicht bij elkaar in de buurt...:-)/

    Lieve Arma, veel plezier en maak maar lekker veel mee!

    XXX,
    Arjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 39332

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: