Warm bad, paradijselijk land en vettigheid - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu Warm bad, paradijselijk land en vettigheid - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Arma Kleinepier - WaarBenJij.nu

Warm bad, paradijselijk land en vettigheid

Door: Ar

Blijf op de hoogte en volg Arma

26 Maart 2007 | Costa Rica, Turrialba

Warm bad
Vanaf het allereerste moment na ´touch down´ in Costa Rica ben ik als het ware ondergedompeld in een warm bad. Voel me als een vis in het water, vooral dankzij mijn Juan Carlos en Jeanette in San José én dankzij mijn ´familie´ in Turrialba...

JC & J hebben me meteen de eerste avond - doodmoe na een reis van bijna 24 uur en na een nacht zonder slaap van de spanning - meegesleept voor een paar biertjes. Alsof dat nog niet gastvrij genoeg was, namen ze me de volgende avond mee uit eten, zaterdag naar het strand voor een heerlijke BBQ-en en een frisse duik in het zwembad, zondag naar de hoogste vulkaan en de groenste vallei en afgelopen weekend naar het verlaten houten huisje van de vrienden van de ouders van een vriend van JC (tsja, zo gaat dat hier ...!). En passant laten ze me kennis maken met moppen-in-het-Spaans, met liedjes-in-het-Spaans én met het Spaans van de straat!

Ook mijn familie in Turrialba - waar ik zit ingekwartierd tijdens mijn twee weken Spaans - zijn schatten: het gezin bestaat uit Oti en Martin (mijn surrogaat-ouders) en hun twee zoons, Allen en Luis Miguel. Zo loop ik met Oti iedere ochtend om half acht samen naar de school en ga ik met Allen op stap. Luis Miguel heb ik tot nu toe alleen slapend mogen aanschouwen, omdat ie iedere dag voor de TV in de huiskamer in slaap valt ...

Paradijs
Met uitzondering van de hoofdstad San José is Costa Rica groen, tropisch én warm. Het woord ´paradijs´ moet in dit land uitgevonden zijn. Het lijkt de Hof van Eden wel! Nu is dat niet gek voor een land dat voor 25% van haar oppervlakte bestaat uit nationale parken. Overal waar ik kijk zie ik (in willekeurige volgorde) wuivende palmen, hagelwitte stranden, azuurblauw zeewater, ondoordringbaar regenwoud, bloemen in alle kleuren van de regenboog, zoetsappige vruchten, eetbare termieten en melk uit de kokosnoot ...

Vet
Maar ... dat paradijs heeft natuurlijk ook zijn keerzijde: de veramerikanisering viert hoogtij. Overal waar ik kijk zie ik reclameborden van Mac Donalds, Burger King en Dominos Pizzas en rijzen de ´Malls´ als paddestoelen uit de grond. Het resultaat van deze consumptiemaatschappij is niet alleen zichtbaar op de borden en aan de gebouwen, maar ook in het uiterlijk van sommige Costa Ricanen: de gemiddelde inwoner is best dik ... Maar ja, wat wil je als je iedere dag ontbijt met ´gallo pinto´, de nationale lekkernij van onder andere rijst met bonen, vettig gefrituurde bananen én eieren en een flinke klodder zure room plus salsa om het af te maken ...?!

  • 27 Maart 2007 - 05:10

    Lou:

    Ha Ar,

    Super leuk dat je wwn site met foto's hebt. Ga hem goed in de gaten houden! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Blijf lekker genieten (werken is ook hartstikke leuk...).

    X, Lou

  • 27 Maart 2007 - 05:47

    Sil:

    Wow!!!!!!
    Ik dacht al...waar is ze gebleven! Topverhaal, geniet lekker,
    doe ik ook vanaf de andere kant van de wereld in Thailand!
    Volgens mij is het paradijs hier uitgevonden hoor, dikke kus Silvia

  • 27 Maart 2007 - 05:59

    JJ:

    Hey 'Dulle Mina',

    Nog geen bammetje achter de kiezen en toch al nr.3 om te reageren. Ziet er 'niet slekt' uit ...
    Keep us posted.

    Liefs JJ

  • 27 Maart 2007 - 07:16

    Maar:

    Hey lieve swes,

    De Wasschappelse tamtam had me al op de hoogte gehouden van je avonturen, mr super om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken! Blijf vooral genieten en hou ons op de hoogte =)...

    Kus Maar

  • 27 Maart 2007 - 07:47

    Urs:

    Hoi Arma
    Heerlijk dat weer (gelukkig wordt het hier ook beter). Ben blij dat we je nu kunnen volgen en zien !!!!!!!!!!!!
    have fun en dikke kus

  • 27 Maart 2007 - 08:15

    Mams:

    Leuk dat je nu je site opgestart hebt, we wisten al veel van je maar nu zien we het ook. Prachtige fotos!!!! als je nu al zo bruin ziet wordt je vast nog een neger. Begrijp ik hieruit dat we het snoertje niet meer op moeten sturen of heb je dit met je card kunnen doen ? We horen het wel. Geniet er lekker van en veel liefs van pama.

  • 27 Maart 2007 - 09:51

    Ilva:

    He Arma!

    Super leuk initiatief dit zeg!!!! Chatroom is ook helemaal oke, aangezien mijn baas MSN geblokkeerd heeft, gnagna ;-) Geniet ervan meid!

  • 27 Maart 2007 - 10:02

    Yvette:

    tjemig de pemig (past wel bij hastalapasta), wat ziet dat er verrukkelijk uit. Heb nooit zulke reisneigingen gehad, maar dit is wel heel aantrekkelijk. Blijf je volgen. Liefs, Yvette

  • 27 Maart 2007 - 10:52

    AH:

    Fijn te horen dat het goed met je gaat, dat je geniet en zo gastvrij bent ontvangen. Heerlijk toch, al die warmbloedige mensen! Ik blijf graag op de hoogte, dus ook op de mailingslist van je weblog. Wil je ook annekevanderhorst@hetnet eraan toevoegen, kunnen we je thuis ook volgen.
    Liefs, Anneke

  • 27 Maart 2007 - 11:27

    AH:

    Ik heb me zelf al toegevoegd. Gr. AH

  • 27 Maart 2007 - 11:41

    Nadine:

    Ik wordt nog jaloers hoor! Mijn god wat een mooie foto's! Echt leuk om je blog te zien! Geniet van je warme deken.

  • 27 Maart 2007 - 17:32

    Tant:

    Hoi Arma,
    Via de tamtam gehoord dat je een weblog hebt gestart. Meteen gaan kijken. Fantastisch ziet alles er uit! Fijn dat je het zo naar je zin hebt.Geniet ervan!
    Tante.

  • 27 Maart 2007 - 21:45

    Christa:

    Lief zusje,
    wat een super verhalen! en geweldige foto's! (aardig wat 'kodak'-momentjes gehad), dat beloofd wat voor het komende jaar! geniet er lekker van!
    x chris

  • 28 Maart 2007 - 09:03

    Tom Van Der Linden:

    Hoi Arma,

    Ik herken veel van wat je schrijft over Costa Rica. Jammer van de veramerikanisering, want dat zal nog wel verder zijn dan toen karin en ik het land bereisden. Leuk je zo te volgen, geeft ons ook al een lekker gevoel. Maar dat duurt nog even. Geniet en veel plezier. Tom

  • 28 Maart 2007 - 18:11

    José:

    He lieve Ar, wat een boel reacties al. Ik vind het echt heel leuk om je te kunnen volgen via deze site. Super om alle foto's te zien. In de loop van de tijd hoop ik een keertje met je te skypen. Voor nu: lekker blijven genieten en goed voor jezelf zorgen. Dikke kus.

  • 28 Maart 2007 - 20:12

    Willem Koppejan:

    Hallo Arma het ziet er allemaal geweldig uit daar in Costa Rica,geniet er maar van,prachtige foto,s overigens.

    groetjes willem

  • 29 Maart 2007 - 20:48

    Peter Koppen:

    He Arma,
    Waanzinnige plaatjes. Heerlijke warmte, in het echt en ook dat gezin waarin je terecht bent gekomen. Hoe kom je aan zo'n kwartieradres?
    Lekker dat je zo geniet. Ga zo door. Doen wij ook alhier.
    Groet, Peter

  • 31 Maart 2007 - 09:43

    Chris:

    HOi lieverd, had van de week als eens gekeken en ben wel jaloers als ik zie dat jouw leven nu zich afspeelt op wat ik normaal alleen in vakantiefolders zie... Tot skypes, dikke kus!

  • 07 April 2007 - 06:58

    Aart:

    Ola Arma,

    "Te gusta la vida mucho". En je hebt groot gelijk.

    Je speelt de hoofdrol in je eigen avontuur. Ik ben ervan overtuigd dat het een fantastische film wordt.

    Geniet van elk moment dat je beleeft en probeer je reis steeds weer als iets bijzonders te blijven zien. En ik verwacht dat je in staat bent om je 6e zintuig te ontwikkelen !!!

    Hele dikke kus uit Naaldwijk.

    Groetjes,
    Aart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arma

Ik ben er klaar voor! Voor mijn ontdekkingstocht door Latijns-Amerika die op 11 maart 2007 in San Jose (Costa Rica) is begonnen en die uiterlijk een jaar later in Buenos Aires (Argentinie) eindigt. Dat is alles wat ik nu weet. Want het pad dat mij van A naar B zal brengen is voor mij nog een zwart gat, of liever gezegd, een witte vlek ... want het lijkt me heerlijk om me met een open vizier te laten leiden door wat ik op mijn pad tegenkom. Wat ga ik daar doen? In ieder geval met al mijn vijf zintuigen genieten van de warme en gastvrije Latinocultuur en van de natuur van tropisch Midden-Amerika via de machtige Andes in Zuid-Amerika naar het onherbergzame Patagonie en Vuurland in het uiterste Zuiden. Ook lijkt met mij een verrijking om weer een nieuwe taal te leren, hopelijk spreek ik aan het einde van de rit vloeiend Spaans. Tot slot hoop ik op mijn pas inspirerende mensen te ontmoeten en leerzame projecten tegen te komen op het gebied van duurzaam toerisme. Dus, hasta el proximo ano!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2336
Totaal aantal bezoekers 39336

Voorgaande reizen:

11 Maart 2007 - 11 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: